Column in het Nederlands Dagblad: Bedrijf als Familie – het kan!
Frans Tijssen is redacteur bij het Nederlands Dagblad. Hij schrijft elke derde woensdag van de maand een column over economie.
Een bedrijf als familie. Zou je dat willen? En kan het echt? Houd je dat vol? Je hoeft maar even om je heen te kijken en je weet dat een bedrijf als familie lang niet iedereen aanlokt. Heel wat medewerkers houden privé en werk liever gescheiden. Praten over zorgen thuis doen ze pas als het echt niet anders kan, of hooguit in een heel kleine kring van naaste collega’s. Op zichzelf is er ook niks mis mee als je je verhaal liever doet bij goede vrienden of familie of in de kerk. Maar het is ook heel mooi als het wel kan, juist omdat je vaak nauw met collega’s samenwerkt. Afgezien van de uren die je slaapt, breng je minstens zoveel uren met hen door als met je huisgenoten.
Liefde als succesfactor
ICM-oprichter Erik Smithuis liet vorig najaar op een themamiddag van zijn opleidingsinstituut zien dat je van liefde een succesfactor in het zakenleven kunt maken. Opvallend is dat ICM is uitgeroepen tot beste in hun soort. Ze hebben een snelle groei doorgemaakt, en de oprichters doen veel voor goede doelen. Het kan dus: ruimte geven voor kwetsbaarheid en veiligheid, en economisch goede resultaten behalen.
Uit zijn eigen praktijk vertelde Smithuis dat een nieuwe medewerkster hem na een paar maanden vroeg: ‘Wanneer gaat het gebeuren?’ Ze bedoelde: wanneer komt de ‘clash’. Ze kon zich niet voorstellen dat je in een organisatie zo plezierig met elkaar kunt omgaan. Ze had tien jaar gewerkt bij een bedrijf waar een angstcultuur heerste.
Een bedrijf als familie of als gezin – het lijkt op het eerste gezicht te mooi om waar te zijn. Maar al zal de praktijk weerbarstig zijn, het is prachtig dat er mensen rondlopen die iets anders willen dan competitie ten koste van de ander en alleen gaan voor het eigen gewin.